February 5, 2011

Dalam Kabut ada Sinar

Setelah membatalkan niatku untuk melabur dalam bidang ternakan arowana…tiba-tiba minatku beralih kepada benda lain. Satu benda yang agak kerap juga aku terdengar tentangnya dan ada juga terbaca mengenainya.

Namun akibat kurangnya pengetahuan aku agak ragu-ragu untuk membuat langkah seterusnya. Benda yang aku maksudkan disini adalah EMAS. Sememangnya tidak pernah berada dalam fikiranku sebelum ini bagaimana emas boleh menjadi suatu instrumen pelaburan. Sekadar cara konvensional seperti ibu-ibu atau isteri-isteri yang terpaksa menggadaikan barang kemas mereka tatkala tengah ‘sesak’ sahaja yang berada dalam benak fikiranku.

Setelah mengutip serba sedikit maklumat dari pakcik Google dan makcik Yahoo, serta forum-forum seperti Wang Cyber dan Bicarajutawan termasuk juga website Public Gold (PG), Goldcrest Pavilion (GCP) dan saudara Syukor Hashim dapat aku simpulkan bahawa pelaburan emas terbahagi kepada 2 jenis iaitu Buku Akaun dan Emas Fizikal.
  
Atas faktor-faktor syubhah tentang pelaburan dengan buku akaun (kecuali akaun Kuwait Finance House – sila rujuk pada yang lebih arif untuk maklumat lanjut) setelah merujuk Zaharuddin.net maka aku memilih untuk libatkan diri dengan emas fizikal. Walaupun masih kabur-kabur serta ragu-ragu namun memikirkan nasihat orang-orang lama atau Warga EMAS bilang…”tak kenal maka tak cinta” maka ku beranikan diri untuk mencuba.

Kebetulan pula salah seorang sahabat dalam senarai FB ku adalah dealer Public Gold, maka aku bercadang untuk berjumpa dan membeli dari beliau sahaja. Yessss sir…..Tunggu!!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...