Antara kegemaranku ialah lepak-lepak pekena teh tarik & roti telur di restoren mamak. Kebiasaannya selepas balik dari kerja (especially jika esoknya cuti seperti hari Jumaat atau hari sebelum cuti umum). Dalam seronok memerhatikan gelagat orang ramai di restoren tersebut aku mula terfikirkan sesuatu.
Biarpun harga makanan di kedai mamak lebih mahal daripada restoren-restoren Melayu namun itu tidak menjadi penghalang untuk kita berkunjung kesana. Apakah faktor-faktor yang menjadi pendorong kepada kita untuk berkunjung ke kedai mamak? Dibawah ini aku paparkan sebahagian dari sebabnya melalui pandangan peribadiku sendiri terutamanya setelah berkali-kali mengalami sakit hati ketika berkunjung ke restoren Melayu:
Biarpun harga makanan di kedai mamak lebih mahal daripada restoren-restoren Melayu namun itu tidak menjadi penghalang untuk kita berkunjung kesana. Apakah faktor-faktor yang menjadi pendorong kepada kita untuk berkunjung ke kedai mamak? Dibawah ini aku paparkan sebahagian dari sebabnya melalui pandangan peribadiku sendiri terutamanya setelah berkali-kali mengalami sakit hati ketika berkunjung ke restoren Melayu:
Restoren-restoren mamak jarang sekali (bahkan belum pernah dalam pengalaman aku) bertanya pelanggan wang kecil setiap kali pembayaran dilakukan. Ini amat berbeza sekali dengan peniaga Melayu yang cukup 'pantang' melihat wang besar (RM50 misalnya) maka akan terus bertanya pelanggan wang kecil. Ini satu sikap yang boleh dianggap menyakitkan hati dan memualkan. Jika pelanggan menyerahkan wang besar, memang kebiasaanya adalah kerana dia tidak mempunyai wang kecil, jadi tidak perlulah peniaga membuang masa bertanya soalan itu lagi.
Para pelayan di kedai mamak walaupun majoritinya orang asing namun mereka dilatih dengan professional. Setiap pelanggan yang datang akan dilayan secepat mungkin. Berbeza sekali dengan peniaga Melayu yang kadangkala perlu ditunggu sehingga 10 minit hanya sekadar untuk mengambil order. Itu belum dikira lagi pesanan yang lambat sampai. Bagi pelanggan yang penyabar mungkin mereka masih menunggu juga untuk dilayan, namun bagi pelanggan yang mementingkan kecepatan layanan, mereka akan segera beredar ke kedai lain. Apapun jenis sikap pelanggan samada penyabar atau tidak, layanan lemah seperti ini tidak akan menarik mereka untuk datang lagi.
Faktor keselesaan juga amat dititikberatkan oleh peniaga kedai mamak. Kedai atau restoren mereka sentiasa dalam keadaan bersih. Pinggan mangkuk yang digunakan pelanggan akan terus dikutip sebaik sahaja pelanggan beredar. Bagi kebanyakan peniaga Melayu pula, adakalanya sampai pelanggan baru sudah duduk beberapa minit pun pinggan mangkuk masih dibiarkan bersepah di atas meja.
Pelayan kedai mamak amat memahami kehendak dan pesanan pelanggan. Jarang sekali untuk mereka membawa pesanan yang salah walaupun kadangkala tanpa menulis pesanan pun. Kalaupun pesanan itu salah dihantar ianya akan ditukar segera tanpa banyak soal apabila pelanggan menegur. Lain cerita pula dengan pelayan restoren Melayu. Kerapkali apabila pelanggan ramai, kebarangkalian untuk pesanan yang salah dihantar amat tinggi. Walaupun pesanan yang dibuat ditulis berjela diatas kertas tapi akhirnya pesanan yang dihantar ibarat itik menulis arnab membaca.
Salah satu sikap yang paling saya gemari ketika bertandang ke kedai mamak ialah, sukar untuk kita mendengar mereka menyebut perkataan tiada atau sudah habis. Setiap apa yang terpampang didalam menu mereka memang itulah yang dijual. Sebaliknya peniaga melayu adakalanya hampir semua pesanan yang diminta sudah habis atau bahan tidak cukup. Lebih menyakitkan hati apabila benda yang ditulis dalam menu langsung tidak dijual pun. Ini berlaku selalunya disebabkan kedai itu diambil alih dari peniaga lama ataupun menu asal yang tidak lagi dijual tetapi malas untuk dipadamkan.